Drámai műnem
Országok listájaHungaryNyíregyházi FőiskolaBölcsészettudományi és Művészeti Főiskolai KarMagyar-számítástechnikaRetorikai és Poétikai AlapismeretekDrámai műnem
A mások által feltöltött dokumentumokat értékelheted. Ha úgy ítéled meg, hogy a vizsgára való felkészülés szempontjából hasznos volt egy dokumentum, akkor adj rá sokcsillagos értékelést.
Ha hibákat tartalmaz, vagy egyéb probléma van vele, akkor keveset.
A dokumentumok sorrendje az értékelések alapján adódik. Ami fentebb van a listában, azt hasznosabbnak ítélték társaid. Az új dokumentumok pedig (értékelések hiányában) szintén a lista tetején kezdenek.
2008.02.24 20:36:15
Az alábbi szöveg egy formázás és képek nélküli előnézete a dokumentumnak. A tökéletes megjelenítéshez jelentkezz be, majd töltsd le a dokumentumot.
A DRÁMAI MpNEM
ELHATÁROLÁS A TÖBBI MpNEMTPL
A dráma
JellemzQi: - A nagy összeütközésre összpontosít
- Az ember a meghatározott célra törekvQ, az eszközök között tudatosan választó
akarat.
- HQse: nem engedi, hogy a körülmények uralkodjanak rajta.
- Törekvése: akadályba ütközik konfliktusos
- Jellemábrázolásra törekszik
- Ember és ember harcát örökíti meg.
- Szoros az ok-okozati lánc, összefüggés az emberi kapcsolatokban
- A véletlennek kicsi a jelentQsége.
Dráma és epika társadalmi eredete
A nagy társadalmi változásokból, (pl: forradalmakból) adódó, szociális erQk összeütközése adja témáját.
Drámai idQszemlélet és közlésmód
A jelen idQben játszódik. A jelenbe történés magával ragad, sodor elQre.
Dialógus jelleg, hiányzik az elbeszélQ-közlés. A cselekményrQl senki sem tud többet, mint a nézQ, nincs mindent tudó személy. A modern drámában narrátor jelenik meg.
Antik kórus szerepe: a józan értelem szavát szólaltatják meg.
Dráma + színészet (mimus) = EGYSÉGE
A DRÁMA ALKOTÓELEMEI
Cselekmény és konfliktus, jellem, környezet
A dráma alkotóelemei küzdelmet, konfliktust fejez ki, feltétele a szemben álló erQk:
- Akció: a cselekmény egységes
- Ellenakció: az ellencselekmény = intrika szétszórt
Konfliktus fQbb változatai:
a.) A drámai hQssel azonos erQt képvisel az ellenfél; az egyén fölötti erQ; társadalmi csoport
b.) Az ellenfél silányabb, közösségi jellegq.
c.) Egyén áll szemben egyénnel, egyenlQ nagyságúak.
d.) A hQs önmagával áll szemben, hasonlik meg külsQ konfliktus hatására.
A cselekmény, hely és idQ egységét a színpadi elQadásmód tette szükségszerqvé.
Közlésmód: - párbeszéd jellemzi, monológ (magánbeszéd)
Fajtái: - technikai (üresség kitöltése)
- lírai: a fQhQs gondolataiba tekintünk be.
A dráma építQkövei és felépítése
1. Drámai motívum: olyan esemény, amely mozgatóerQ. Lehet elQrevivQ és hátráltató.
2. Epizód: a részleteknél való elidQzés
A cselekmény felépítése, a szerkesztés lehet:
- progresszív: elQrehaladó
- analitikus = visszanyúló (a múltba): - a múlt apránként, a párbeszédekbQl tárul elénk
- a múlt tisztázása az igazi cselekmény, új dolog nem
nagyon történik.
A cselekmény fQ részei: 1. Expozíció = bevezetés
2. Bonyodalom = bonyolítás, lebonyolítás
3. TetQpont
4. Hanyatlás = kibonyolítás
5. Katasztrófa = végkifejlet
Régen 5 felv "XZ\blnÎÒÔè. p ø ü T
X
Ú
Þ
^
b
¨
ª
î
ð
4
<
¾
À
X à â ¦¨óêÙÈÙº°¦°¢¢¢¢¢¢¢¢¢¢¦
~¦zzvzvo
hÉhzhzhØ(+
hhhúHhÉh5B*phÿ
h8n/h8n/h"h8n/høtÃ5B*phÿh8n/5B*phÿhøtÃ5B*CJaJphÿ høtÃhøtÃ5B*
CJaJph høtÃh! Ê5B*
CJaJphh! Ê5CJ aJ h! Êh! Ê5CJ aJ + Z\lnÎn ø T
Ú
^
¨
ª
÷÷èÜÑÉÀ³¥gd8n/
Æ8À8^8gd"
Æ8Àgd"
Æ8ì@8^8gd"
Æ8@8^8gd"
Æ8@gd8n/ $a$gd8n/
$
&
Fa$gdøtÃ
$h^ha$gdøtà $
&
F
Æ8a$gdøtà $a$gdøtÃò5$6ýýª
î
ð
À
â ^¦¨ªÔÖ.0Ú¼zôìçôßÚÚÚÚÚßËÂôºµµµµµµgdÈzp $a$gdÈzph^hgdøtà $
&
F
Æ8a$gdøtÃgdÉ $a$gdøtÃgd $a$gd
$
&
Fa$gdøtèªÒÖ.0ÚÞ^Ð Þ à ÌÎÆ"$&Z;\v¢¦¨ªÎ
6z ÎæóâÔÊÀ¼¸¼¸¼´°´°©Ê¸¸¸¸¸¸zrnh]h×hGhG>*jh]h×UmHnHu
húHhúHhGhGhôjR>*hôjRhôjR5B*phÿ
hÈzphÈzphyF¯hg?húHhÈzphÈzp5B*phÿhøtÃ5B*phÿhøtÃ5B*
CJaJph høtÃhøtÃ5B*
CJaJphhøtÃhøtÃ5B*phÿ*zÖ>ÐÒp r à 0ÌÎtÄÆ"XvúúúúúúñèßúÔÌÇÇÇÇǾ´´
Æ Ä ÀgdúH
Æ ÀgdúHgdôjR $a$gdôjR
$
&
Fa$gdøtÃÄ`ÄgdyF¯
ÆÐ@gdyF¯
ÆìgdyF¯gdÈzp Vpªæèè(ê( ))v)x)z)¶)¸)Î)Ð)úññññññññæááØ̽زª $a$gd1BW
$
&
Fa$gd·+æ $
&
F
Æ8a$gdøtÃ
$h^ha$gd·+æh^hgd·+ægd]h×
$
&
Fa$gdøtÃ
Æ$ @gdGgdôjRonás, késQbb 3 volt az elfogadott. KésQbb némely író prológust = elQjátékot, és epilógust = utójátékot írt a mqhöz.
A drámai nyelvrQl
JellemzQi: tömörség, jellemhez való alkalmazkodás.
A LEGISMERTEBB DRÁMAI MpFAJOK
A tragédia
JellemzQi: - az a drámai mqfaj, amelyben kibontakozik a tragikum.
- A végsQkig élezQdik a konfliktus
- A hQs mindent kockáztatva küzd a céljaiért, sose éri el.
- Sorsa fizikai vagy erkölcsi megsemmisülés
- Jellemük nem hajlamos a kompromisszumra
- Eltökéltek
- Tragédiát az egyén (hQs) és az élet csinálja
- A hQs nem mindig pozitív
Sorstragédia: saját tudatlansága okozza vesztét
Tragikus vétség: Az egyén saját érdekét csak mások érdekeinek a
megsértésével tudja érvényesíteni.
Tragikus hatás = Katharszisz = katarzis = megtisztulás, fellélegzés: erkölcsi hatás, amely által az egyén jobbá válhat.
A komédia (vígjáték) és a bohózat
JellemzQi: - Nevetséges
- Bizonyos cselekedet lehet helyes vagy helytelen, attól függQen, honnan
szemléljük. hiba-elmélet, kontraszt-teória.
fájdalommentesség ne okozzon a hiba semmilyen fájdalmat
katharzis jellegq is lehet, tanulunk saját hibáinkból.
ábrázolása lehet humoros (enyhén bírálható) és szatirikus (élesen elítélQ)
konfliktus is lehet benne, de az is komikus.
Pl: - a fQhQs értelmetlen, jelentéktelen célt tqz maga elé
alkalmatlan eszközt választ
félreértéseken alapul = helyzetkomikum
jellemek komikus fogyatékossága = jellemkomikum
a szituációk (helyzetek) naivak, primitívek
a fQhQs rögeszme, szeszély megszállottja, jellemük kevésbé árnyalt
Bohózat: komikai helyzetek és jellemes túlzása.
A színmq
A konfliktus súlyos, de megoldható a hQs bukása nélkül, mivel a hQs kompromisszumra képes, vagy az akadályokat el lehet hárítani.
társadalombíráló
népszínmq (énekes, táncos, zenés)
PAGE
PAGE 1
Hozzászólások
Ha észrevételed van egy dokumentummal kapcsolatban (például hibát találtál benne), akkor a Hozzászólások részben jelezheted. Az olyan jellegű kérdéseket mint pl.: A 2. feladat 4. sorából milyen átalakítással jutottunk az 5. sorban szereplő képlethez? - szintén ide érdemes írni
Egy tipp az oldalhoz! - Add hozzá azokat a tantárgyakat a saját tárgyakhoz, melyeket aktuálisan hallgatsz a félév során. Így megkapod mások üzeneteit akik tantárggyal kapcsolatban írnak, illetve Te magad is írhatsz ezzel kapcsolatban. Írhatsz naptári bejegyzést, kitöltheted a tantárgyi adatlapját és egy tárgy lapján látod azokat a hallgatókat akik szintén felvették ebben a félévben a tárgyat.