Bejelentkezés
KREDITVADASZ.HU

KREDIT
VADÁSZ

egyetem

Info

KREDITVADASZ.HU
/education/preview/910/Hungary/Nyiregyhazi-Foiskola/Bolcseszettudomanyi-es-Muveszeti-Foiskolai-Kar/Magyar-szamitastechnika/Retorikai-es-Poetikai-Alapismeretek/Dramai-munem.html

KreditVadász - Drámai műnem

A kreditvadasz.hu egy felsőoktatási közösségi oldal amely segít kapcsolatot tartani a hallgatók között, ezáltal segítséget nyújt a sikeres tanulmányi eredményeid elérésében. Megoszthatjátok egymással korábbi ZH és vizsgafeladataitokat, megvitathatjátok ezek megoldását, jegyzeteket tölthettek fel, elmondhatjátok tapasztalataitokat tantárgyakkal kapcsolatban.


Legújabb twittek

Keresés
Mi a kreditvadasz.hu Egy felsőoktatási közösségi oldal amely segít kapcsolatot tartani a hallgatók között, így segítséget nyújt a sikeres tanulmányokhoz...

Drámai műnem

Országok listájaHungaryNyíregyházi FőiskolaBölcsészettudományi és Művészeti Főiskolai KarMagyar-számítástechnikaRetorikai és Poétikai AlapismeretekDrámai műnem

A mások által feltöltött dokumentumokat értékelheted. Ha úgy ítéled meg, hogy a vizsgára való felkészülés szempontjából hasznos volt egy dokumentum, akkor adj rá sokcsillagos értékelést.
Ha hibákat tartalmaz, vagy egyéb probléma van vele, akkor keveset.
A dokumentumok sorrendje az értékelések alapján adódik. Ami fentebb van a listában, azt hasznosabbnak ítélték társaid. Az új dokumentumok pedig (értékelések hiányában) szintén a lista tetején kezdenek.
2008.02.24 20:36:15
(10)


Az alábbi szöveg egy formázás és képek nélküli előnézete a dokumentumnak. A tökéletes megjelenítéshez jelentkezz be, majd töltsd le a dokumentumot.
A DRÁMAI MpNEM

ELHATÁROLÁS A TÖBBI MpNEMTPL

A dráma

JellemzQi: - A nagy összeütközésre összpontosít
- Az ember a meghatározott célra törekvQ, az eszközök között tudatosan választó
akarat.
- HQse: nem engedi, hogy a körülmények uralkodjanak rajta.
- Törekvése: akadályba ütközik  konfliktusos
- Jellemábrázolásra törekszik
- Ember és ember harcát örökíti meg.
- Szoros az ok-okozati lánc, összefüggés az emberi kapcsolatokban
- A véletlennek kicsi a jelentQsége.

Dráma és epika társadalmi eredete

A nagy társadalmi változásokból, (pl: forradalmakból) adódó, szociális erQk összeütközése adja témáját.
Drámai idQszemlélet és közlésmód

A jelen idQben játszódik. A jelenbe történés magával ragad, sodor elQre.
Dialógus jelleg, hiányzik az elbeszélQ-közlés. A cselekményrQl senki sem tud többet, mint a nézQ, nincs mindent tudó személy. A modern drámában narrátor jelenik meg.
Antik kórus szerepe: a józan értelem szavát szólaltatják meg.
Dráma + színészet (mimus) = EGYSÉGE


A DRÁMA ALKOTÓELEMEI

Cselekmény és konfliktus, jellem, környezet

A dráma alkotóelemei küzdelmet, konfliktust fejez ki, feltétele a szemben álló erQk:
- Akció: a cselekmény egységes
- Ellenakció: az ellencselekmény = intrika szétszórt

Konfliktus fQbb változatai:
a.) A drámai hQssel azonos erQt képvisel az ellenfél; az egyén fölötti erQ; társadalmi csoport
b.) Az ellenfél silányabb, közösségi jellegq.
c.) Egyén áll szemben egyénnel, egyenlQ nagyságúak.
d.) A hQs önmagával áll szemben, hasonlik meg külsQ konfliktus hatására.

A cselekmény, hely és idQ egységét a színpadi elQadásmód tette szükségszerqvé.

Közlésmód: - párbeszéd jellemzi, monológ (magánbeszéd)
Fajtái: - technikai (üresség kitöltése)
- lírai: a fQhQs gondolataiba tekintünk be.

A dráma építQkövei és felépítése

1. Drámai motívum: olyan esemény, amely mozgatóerQ. Lehet elQrevivQ és hátráltató.
2. Epizód: a részleteknél való elidQzés

A cselekmény felépítése, a szerkesztés lehet:
- progresszív: elQrehaladó
- analitikus = visszanyúló (a múltba): - a múlt apránként, a párbeszédekbQl tárul elénk
- a múlt tisztázása az igazi cselekmény, új dolog nem
nagyon történik.

A cselekmény fQ részei: 1. Expozíció = bevezetés
2. Bonyodalom = bonyolítás, lebonyolítás
3. TetQpont
4. Hanyatlás = kibonyolítás
5. Katasztrófa = végkifejlet

Régen 5 felv "XZ\blnÎÒÔè. p € † ø ü T
X

”
Ú
Þ
^
b
¨
ª
î
ð
4

<

¾

À


”
–
X à â ¦¨óêÙÈÙº°¦°¢ž¢ž¢ž¢ž¢ž¢ž¢ž¢ž¢ž¢—¦‰…‰~¦z‰zvzvo

hɇh™zh™zhØ(+

hhhúH­hɇh5B*phÿ

h8n/h8n/h"h8n/høtÃ5B*phÿh8n/5B*phÿhøtÃ5B*CJaJphÿ høtÃhøtÃ5B*
CJaJph€ høtÃh! Ê5B*
CJaJph€h! Ê5CJ aJ h! Êh! Ê5CJ aJ + Z\lnÎn € ø T

Ú
^
¨
ª
÷÷èÜÑÉÀ³¥œŠgd8n/


Æ8À„8^„8gd"
Æ8Àgd"
Æ8ì@€„8^„8gd"


Æ8@„8^„8gd"
Æ8@gd8n/ $a$gd8n/
$
&
Fa$gdøtÃ
$„h^„ha$gdøtà $
&
F
Æ8a$gdøtà $a$gdøtÃò5$6ýýª
î
ð
À



–
â ^¦¨ªÔÖ.0ڂ„¼zôìçôßÚÚÚÚÚßËÂôºµµµµµµgdÈzp $a$gdÈzp„h^„hgdøtà $
&
F
Æ8a$gdøtÃgdɇ $a$gdøtÃgd $a$gd
$
&
Fa$gdøtèªÒÖ.0ÚÞ^І Þ à ˆŠÌÎÆ"$&Z;\v¢¦¨ªÎ


6zšœž ÎæóâÔÊÀ¼¸¼¸¼´°´°©ÊŸ›“››¸›¸ˆ¸›¸¸›¸›zrnh]h×h‚Gh‚G>*jh]h×UmHnHu

húH­húH­h‚Gh‚GhôjR>*hôjRhôjR5B*phÿ

hÈzphÈzphyF¯h†g?húH­hÈzphÈzp5B*phÿhøtÃ5B*phÿhøtÃ5B*
CJaJph€ høtÃhøtÃ5B*
CJaJph€høtÃhøtÃ5B*phÿ*zÖ>ÐÒp r à 0ˆŠÌÎtÄÆ"XvœúúúúúúñèßúÔÌÇÇÇÇǾ´´

Æ Ä ÀgdúH­
Æ ÀgdúH­gdôjR $a$gdôjR
$
&
Fa$gdøtÄÄ`„ÄgdyF¯
ÆÐ@gdyF¯
ÆìgdyF¯gdÈzp œ Vpªæèè(ê( ))v)x)z)¶)¸)Î)Ð)úññññññññæááØ̽زª $a$gd1BW
$
&
Fa$gd·+æ $
&
F
Æ8a$gdøtÃ
$„h^„ha$gd·+æ„h^„hgd·+ægd]h×
$
&
Fa$gdøtÃ
Æ$ @gd‚GgdôjRonás, késQbb 3 volt az elfogadott. KésQbb némely író prológust = elQjátékot, és epilógust = utójátékot írt a mqhöz.

A drámai nyelvrQl

JellemzQi: tömörség, jellemhez való alkalmazkodás.


A LEGISMERTEBB DRÁMAI MpFAJOK

A tragédia

JellemzQi: - az a drámai mqfaj, amelyben kibontakozik a tragikum.
- A végsQkig élezQdik a konfliktus
- A hQs mindent kockáztatva küzd a céljaiért, sose éri el.
- Sorsa fizikai vagy erkölcsi megsemmisülés
- Jellemük nem hajlamos a kompromisszumra
- Eltökéltek
- Tragédiát az egyén (hQs) és az élet csinálja
- A hQs nem mindig pozitív

Sorstragédia: saját tudatlansága okozza vesztét

Tragikus vétség: Az egyén saját érdekét csak mások érdekeinek a
megsértésével tudja érvényesíteni.

Tragikus hatás = Katharszisz = katarzis = megtisztulás, fellélegzés: erkölcsi hatás, amely által az egyén jobbá válhat.





A komédia (vígjáték) és a bohózat

JellemzQi: - Nevetséges
- Bizonyos cselekedet lehet helyes vagy helytelen, attól függQen, honnan
szemléljük.  hiba-elmélet, kontraszt-teória.
fájdalommentesség  ne okozzon a hiba semmilyen fájdalmat
katharzis jellegq is lehet, tanulunk saját hibáinkból.
ábrázolása lehet humoros (enyhén bírálható) és szatirikus (élesen elítélQ)
konfliktus is lehet benne, de az is komikus.
Pl: - a fQhQs értelmetlen, jelentéktelen célt tqz maga elé
alkalmatlan eszközt választ
félreértéseken alapul = helyzetkomikum
jellemek komikus fogyatékossága = jellemkomikum
a szituációk (helyzetek) naivak, primitívek
a fQhQs rögeszme, szeszély megszállottja, jellemük kevésbé árnyalt

Bohózat: komikai helyzetek és jellemes túlzása.

A színmq

A konfliktus súlyos, de megoldható a hQs bukása nélkül, mivel a hQs kompromisszumra képes, vagy az akadályokat el lehet hárítani.

társadalombíráló
népszínmq (énekes, táncos, zenés)
PAGE 


PAGE 1




Hozzászólások

Ha észrevételed van egy dokumentummal kapcsolatban (például hibát találtál benne), akkor a Hozzászólások részben jelezheted. Az olyan jellegű kérdéseket mint pl.: A 2. feladat 4. sorából milyen átalakítással jutottunk az 5. sorban szereplő képlethez? - szintén ide érdemes írni
Egy tipp az oldalhoz! - Add hozzá azokat a tantárgyakat a saját tárgyakhoz, melyeket aktuálisan hallgatsz a félév során. Így megkapod mások üzeneteit akik tantárggyal kapcsolatban írnak, illetve Te magad is írhatsz ezzel kapcsolatban. Írhatsz naptári bejegyzést, kitöltheted a tantárgyi adatlapját és egy tárgy lapján látod azokat a hallgatókat akik szintén felvették ebben a félévben a tárgyat.

Cimkefelhő